Heimstaden

Kund Heimstaden | Projekt Lansering av en ny visuell identitet riktad till all personal och hyresgäster | Segment B2C och internt inom koncernen | Marknad Sverige

Uppdraget omfattar lansering av en ny visuell identitet både internt på Heimstadens 20 kontor från norr till söder i Sverige i form av ett utskick av en Goodiebag fylld med omtanke, kuddar till kontorens Heiminredning och ett DR-utskick med tävlingsupplägg till över 20 000 hushåll med hyresgäster.


Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden Kind Agency - Case Heimstaden

En orange företagskultur

Under 2017 lanserar Heimstaden en helt ny varumärkesidentitet där Kind fick i uppdrag att utforma och genomföra själva lanseringen, internt och till alla hyresgäster. Vi sände ut hundratals Goodiebags till all personal runtom i Sverige, från Skellefteå till Ystad. De orange påsarna innehöll varumärkesidentiteten i fickformat, chokladhjärtan i små påsar med snöre, färsk persilja för att göra det mera Heimtrevligt, biobiljetter med ny slogan tryckt på biljetten ”Tid för dig” och slutligen små kort med budskapet ”Nu börjar vår nya varumärkesresa”. Veckan efter skickades ett DR-utskick till alla Heimstadens hyresgäster, över 20 000 hushåll. Även här presenterades den visuella identiteten med logo, mönster, färg och form i harmoni med budskapet ”Tid för dig”. I en tävling kunde man vinna ännu mer tid i form av matkassar och biobiljetter. Att använda det nya grafiska mönstret på textiler i Heiminredningen på alla kontoren var ett naturligt sätt att införliva den nya orange företagskulturen i vardagen.


Om Heimstaden
Heimstaden har vuxit och utvecklats kraftigt under de senaste åren. Från att fokusera på förvärv och förvaltning på några få orter till att bli ett av de största bostadsfastighetsbolagen i Sverige med fastigheter i över 20 städer. Därtill har Heimstaden etablerat sig på den danska marknaden samt förstärkt och etablerat nya affärsområden inom förädling och nyproduktion av hyres- och bostadsrätter. Denna förändring av företaget vill Heimstaden spegla i en ny varumärkesidentitet. Den rödbruna logotypen ersätts av en energisk orange logotyp och ett grafiskt mönster som symboliserar nytänkande och omtanke.

Den visuella identiteten blir bärare av både ny vision och varumärkeslöfte som tillsammans med det värderingsstyrda arbetssättet får ett ännu tydligare kundfokus.

”- Våra lägenheter är världens mittpunkt för dom som bor där och genom att förgylla och förenkla livet genom omtänksamma boenden påverkar vi platsen där de lever sina liv. Därför lanserar vi en ny varumärkesidentitet som bär ett bredare och modernare budskap och som gör kommunikationen mer tydlig och effektiv i vår kontakt med kunder såväl som leverantörer och andra intressenter”, säger Patrik Hall, vd för Heimstaden.

Fler referenser


Kind Agency

Kärleksgatan 2 A
SE-211 45 Malmö, Sweden
hej@kindagency.se